Serdecznie zapraszam uczniów wraz z nauczycielami do wzięcia udziału w warsztatach i wykładach poświęconych głównie zagadnieniom ze statystyki, choć nie tylko. Zajęcia mogą odbyć się albo w siedzibie Wydziału Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytetu Zielonogórskiego, albo w szkole, która zgłosi zapotrzebowanie i chęć uczestniczenia w danej propozycji. Wykaz wszystkich wraz z krótkim opisem można znaleźć poniżej. Zainteresowane osoby proszę o kontakt mailowy: e.synowka@wmie.uz.zgora.pl
Statystyki spotkań w roku akademickim 2019/2020
Oferta dla szkół podstawowych
Warsztaty
- Statystyczny Kowalski
Statystyka jest ważną częścią naszego życia, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Prawie każdego dnia natykamy się na jakąś informację statystyczną, np. na tabele lub diagramy przedstawiające wyniki najnowszych sondaży. Celem zajęć jest omówienie statystyk
i wykresów, które często pojawiają się w naszym codziennym życiu. Warsztaty są adresowane do uczniów klas VI - VIII.
- Matematyka, magia i tajemnica
Warsztaty z matemagii adresowane do uczniów klas IV-VIII. Tytuł warsztatów nawiązuje do książki „Mathematics, magic and mystery” autorstwa Martina Gardnera, który wprowadził określenie matemagik. W ten sposób nazwał magika prezentującego sztuczki, których istota polega na wykorzystaniu pewnych własności liczb, figur czy też przekształceń matematycznych.
Oferta dla szkół ponadpodstawowych
Wykłady
- Odchylenie standardowe - miara, którą opłaca się znać
W ,,New York Timesie’’ z 2006 roku David Brooks sporządził listę kursów, które powinien wybierać każdy, kto chce się uznawać za człowieka wykształconego.
Publicysta radził m. in.: ,,Bierzcie statystykę. Przykro mi, ale odkryjecie potem w życiu, że warto wiedzieć, czym jest odchylenie standardowe.’’ Celem wykładu jest przybliżenie tej użytecznej miary wraz z przykładami zastosowań.
- Pudełka, wąsy i inne niezbędne atrybuty statystyka.
Jedną z technik eksploracji danych jest ich wizualizacja. Różnego rodzaju wykresy pozwalają prawie natychmiast zaspokoić naszą ciekawość co do rozkładu danych. Czy dysponując tylko pięcioma statystykami opisowymi, jesteśmy w stanie skutecznie eksplorować wzrokiem zbiór danych i uzyskać informacje na temat jego kształtu i zróżnicowania? Celem wykładu będzie próba odpowiedzi na to pytanie.
- Śladami Gaussa, czyli o poszukiwaniu normalności
Celem wykładu jest przybliżenie rozkładu normalnego – jednego z najważniejszych pojęć w statystyce. Ta ,,ważność’’ wynika z jego uniwersalności (wiele zjawisk w realnym świecie można modelować krzywą w kształcie dzwonu) oraz przydatnych własności.
- Piętnastka - dziecinna układanka?
Wykład poświęcony jest układance „Piętnastka” (pot. nazywanej „przesuwanką”), która jest klasyką wśród łamigłówek i uważana jest za pierwowzór kostki Rubika. Za twórcę układanki uważał sie m. in. Samuel Loyd, który w 1878 roku ogłosił, że wypłaci 1000 $ osobie, która jako pierwsza znajdzie sekwencję ruchów zamieniającą miejscami płytki z numerami 14 i 15, przy czym pozostałe płytki muszą pozostać na swoich początkowych miejscach, a pole w prawym dolnym rogu ma być puste. Pokażemy, że problem sformułowany przez S. Loyda jest niemożliwy do rozwiązania.
Warsztaty
- Średnio rzecz ujmując...
Za pomocą danych liczbowych przedstawia się cechy mierzalne, takie jak np. wzrost, wiek czy poziom dochodów. Najczęstszym sposobem podsumowania tego typu zbioru danych jest lokalizacja jego środka. W statystyce służą do tego miary średnie. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z medianą, średnią arytmetyczną, harmoniczną i geometryczną. Omówione zostaną własności tych wskaźników oraz przykłady ich zastosowań m. in. w fizyce i finansach.
- Nie mamy awersji do dyspersji
W statystyce dyspersja (rozrzut, rozproszenie) to zróżnicowanie zaobserwowanych wartości zmiennej ilościowej. Badanie zmienności wartości badanej cechy dla różnych jednostek jest istotą statystyki. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze sposobami mierzenia rozproszenia za pomocą najczęściej stosowanych miar takich jak: odchylenie standardowe, rozstęp, czy odchylenie ćwiartkowe. Omówione zostaną własności tych wskaźników oraz przykłady ich zastosowań.
- Czy asymetria jest wciąż modna?
Co wynika z porównania średniej arytmetycznej i mediany? Co to znaczy, że analizowane dane są skośne prawostronnie? Na zajęciach poznamy odpowiedzi na te i inne pytania, a ponadto omówimy sposoby zilustrowania kształtu rozkładu danych liczbowych.